Przejdź do głównej zawartości

PRZEDPREMIEROWO: JENNIFER ROSNER - ŻÓŁTY PTAK ŚPIEWA

Tytuł: Żółty ptak śpiewa
Autor: Jennifer Rosner
Seria: - - -
Tom: - - -
Tłumaczenie: Aleksandra Wolnicka
Gatunek: powieść historyczna
Wydawnictwo: Otwarte
Premiera: 11.03.2020 r.

Polska 1941 roku, to czas drugiej wojny światowej, gdzie życie każdego człowieka stoi pod znakiem zapytania. W Polskich wioskach trwają właśnie obławy na Żydów. Każdy, kto tylko pomoże osobie, która ma w sobie żydowską krew, zostaje skazany na śmierć. Róża wraz ze swoją córką Szirą, uciekają z domu i szukają schronienia na strychu starej stodoły Pana Henryka, który kiedyś był częstym klientem w ich piekarni. Początkowo niechętnie, ale w końcu Henryk i jego żona pozwalają matce z córką zostać w stodole, przynajmniej na jakiś czas. Róża tłumaczy Szirze, że musi zachowywać się bardzo cichutko, jak mysz pod miotłą. Każdy niespodziewany hałas może je zdradzić i zesłać na nie i na gospodarzy wyrok śmierci. Szira początkowo nie rozumie dlaczego muszą się ukrywać i nie mogą wrócić do domu. Utalentowana muzycznie dziewczynka chciałaby znowu zagrać na skrzypcach. Aby ułatwić jej życie w trudnych warunkach, Róża opowiada córce historię o zaczarowanym ogrodzie, w którym żółty ptak wygrywa wszystkie melodie, które sobie zażyczy. Tylko w tym wyimaginowanym świcie Szira może być bezpieczna. Kiedy po ponad roku życia w głodzie i wiecznym strachu do wioski zbliżają się Niemcy, Róża musi podjąć najtrudniejszą dla matki decyzję opuszczenia córki. Tylko w ten sposób może zagwarantować jej bezpieczeństwo. Tylko czy jeszcze kiedyś się spotkają?

Książek o tematyce drugiej wojny światowej w ostatnim czasie pojawiło się na prawdę wiele. Wydaje mi się, że niektórzy autorzy wyczuli, że to się sprzedaje i stwierdzili, że oni też coś napiszą. W wielu przypadkach wychodzi to jednak bardzo słabo, a czytelnicy powoli mają już dość. Nie znaczy to jednak, że w natłoku takiej literatury, nie można znaleźć prawdziwej perełki. Taką perełką jest właśnie "Żółty ptak śpiewa". Powieść ta przyciągnęła mnie głównie tym, iż mamy tutaj bardzo mocno zaakcentowaną relację między matką, a córką. Takiej historii mi brakowało. Historii, która pokaże, że czasami trzeba było dla drugiej osoby poświęcić wszystko. Takiej, która ukaże, jak bardzo brutalne były to czasy. Czasy, w których matka dla dobra własnego dziecka, musiała wybrać życie bez niego. Ta książka złamała mi serce, bo sama jestem matką i mogę sobie tylko wyobrażać, jak wielki ból czuła ta kobieta.

Wiecie jaki zawsze miałam problem z książkami o tematyce wojennej? Wydawały mi się one mało realne. Najgorszy czas w historii ludzkości był opisywany bardzo po macoszemu. Niby źle, niby kogoś zabijają, ale po głównych bohaterach nie dało się tego odczuć. Tutaj tego nie ma, bo "Żółty ptak śpiewa" to powieść bardzo rzeczywista, momentami wręcz brutalna. To nie jest jedna z tych historii, które się przeczyta, odłoży i nic o nich nie pomyśli. Nie. O niej nie można zapomnieć, mnie do tej pory przechodzą ciarki, gdy tylko o niej pomyślę. Tutaj nie ma żadnych ubarwień, tutaj jest brutalna prawda, z którą trzeba sie zmierzyć. Dodatkowo autorka idealnie oddała Polskie realia tamtych czasów. Widać, że przed pisaniem poświęciła bardzo dużo czasu na reserch i nie zrobiła tego na "odwal się". Za to wielkie brawa, bo to się ceni.

Ważną rolę gra tutaj również muzyka. Szira jest bardzo utalentowaną muzycznie dziewczynką, która do tej pory spędzała całe dnie na graniu lub słuchaniu. W starej stodole potrafiła palcami wystukiwać różne rytmy nawet nie wiedząc, że to robi. Róża nie była z tego zadowolona, bo bała się, że to zdradzi ich kryjówkę. Dlatego właśnie wymyśliła zaczarowany ogród i żółtego ptaka, który gra melodie. Miała nadzieję, że dzięki temu jej córka lepiej zniesie ten ciężki czas, w którym przystało jej żyć. Chciała, aby muzyka ukoiła jej duszę nawet teraz, kiedy nie mogła jej słuchać i grać. To bardzo dobry obraz tego, że muzyka potrafi być dobrym lekarstwem, ale i zapomnieniem, bo kiedy Szira odbiegała myślami do zaczarowanego ogrodu i żółtego ptaka, zapominała o otaczającej jej rzeczywistości.

"Żółty ptak śpiewa" to brutalny obraz relacji matki z córką w czasie drugiej wojny światowej. To jedna z tych powieści, która wyciska łzy i zostaje z człowiekiem na dłużej. Autorka idealnie oddała polskie realia tamtych czasów i nie ubarwiała rzeczywistości, która była wtedy okrutna.

Ocena: 9/10

Komentarze

  1. Pomimo Twojej wysokiej oceny to ja niestety nie jestem przekonana do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Może jestem nie czuła, ale mam wrażenie że rok 2019 i 2020 to wysyp książek o I i II wojnie światowej, Żydach i obozach. Na początku było ok, teraz? Boje się lodówkę otworzyć by mi obozowa książka nie wyskoczyła ;) Pomimo dobrej i bardzo interesującej recenzji, książka kompletnie nie przemawia do mnie. Niestety takie książki mnie nie wzruszają - może ja już serca nie mam?

    OdpowiedzUsuń
  3. wiem, ze to zawsze jest subiektywna ocena ksiazki, jednak cos mnie tak nieco kusi co do tej ksiazki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi ciekawie, ale niezbyt lubię książki z takim tłem. Nie wiem czemu, ale nigdy nie potrafię przez nie przebrnąć, nawet jeśli są ciekawe.

    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio długo nie czytałam nic z takim tłem, ale w tym roku ponownie sięgam po takie powieści i tą też mam w planach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Smutna książka, ale takie było właśnie życie w czasie wojny...

    OdpowiedzUsuń
  7. Czasem lubię sięgnąć po książkę tematyce wojennej, ale aktualnie porwała mnie fantastyka...

    OdpowiedzUsuń
  8. Aktualnie jesteśmy na wojnie z koronawirusem! Muszę przyznać, że mam dość wojennej tematyki. Ale kiedy ta wojna się skończy, chętnie przeczytam. Tylko kiedy to będzie???

    OdpowiedzUsuń
  9. ochjak ja lubię takątematykę książek. zapisuję tytuł

    OdpowiedzUsuń
  10. To zdecydowanie racja, że każdy mały hałas może je spłoszyć

    OdpowiedzUsuń
  11. Ta tematyka powoli staje się już nudna, a część książek z prawdą ma niewiele wspólnego. Dobrze, że jednak trafiają się jeszcze dobre ksiażki.

    OdpowiedzUsuń
  12. Temat wojenny zawsze jest smutny, w tej chwili potrzebuję czegoś weselszego.

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj to nie moje literackie kierunki niemal w całości stawiam na literaturę faktu ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziś koleżanka podsycała mi kilka tytułów w tej tematyce. Na tę książkę tez będę miała oko :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zawsze bardzo lubiłam książki związane z tematem II wojny światowej - więc bez wahania dodaję do swojej czytelniczej listy oraz wirtualnego koszyka. Dziękuję za polecenie!

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię literaturę faktu związaną z II wojną światową.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Top 5 najlepszych cykli książek

Jako, że ostatnio mam mało czasu na czytanie z powodu matury, przedstawiam wam moje ulubione cykle książek. W komentarzach napiszcie jak u Was by wyglądało takie zestawienie. Oczywiście pojawia się też pozycja zerowa, bez której nie mogłoby być tego zestawienia.   5. Diabelskie Maszyny - Cassandra Clare Diabelskie maszyny to prequel "Darów Anioła" Cassandra Clare jest mistrzynią w tworzeniu fantastycznej atmosfery. Historia Tessy Gray porwała mnie już od samego początku. Potrafi sprawić, że razem z bohaterami przenosimy się do wiktoriańskich czasów. W dodatku każdy bohater jest zupełnie inny i chyba to mi się spodobało najbardziej. 4. Szklany Tron - Sarah J. Maas Książka inspirowana jedną z najpiękniejszych baśni, czyli "Kopciuszkiem". Szklany zamek i piękne opisy przyrody porywają nas do zupełnie innego świata. Trójkąt miłosny, który wcale nie jest tak oczywisty jak by się mogły wydawać. Silna kobieta, opanowany kapitan gwardii królewskiej i pewny

Eloisa James - Księżna w desperacji

Tytuł: Księżna w desperacji Autor: Eloisa James Cykl: Zdesperowane księżne Wydawnictwo: Amber     Lady Roberta boleje nad tym, że jej ekscentryczny ojciec jest nieustannie pośmiewiskiem salonów. Postanawia więc wyjść za mąż za człowieka rozważnego i powszechnie szanowanego, który pod żadnym względem nie będzie przypominał jej ojca. Doskonałym kandydatem wydaje się pewien stateczny książę. Niestety, nie zwraca on na Robertę uwagi - w przeciwieństwie do przystojnego hulaki i niepoprawnego uwodziciela, hrabiego Damona     Eloisa James bardzo dobrze nakreśliła bohaterów. W tej książce możemy spotkać dokładnie każdy typ osoby. Rozważna Roberta, szalony Markiz czy sztywny Villiers. Z kart tej książki możemy się o nich dowiedzie bardzo dużo. Główna bohaterka - Roberta - stara się podejmować jak najbardziej rozważne decyzje. Wstydzi się swojego ojca, który często jest pośmiewiskiem salonów. To zmusza ją do podjęcia decyzji, że wyjdzie tylko za człowieka opanowanego i szanowanego. D

PRZEDPREMIEROWO: Anna Bellon - Uratuj mnie + KONKURS

Tytuł: Uratuj mnie Autor: Anna Bellon Cykl: The Last Regret Wydawnictwo: OMGbooks Premiera: 28 września 2016 Normalne życie Mai skończyło się, gdy zginął jej ukochany brat. Pogrążyła się w żałobie, zerwała kontakty z wszystkimi przyjaciółmi. Liczyły się tylko książki i muzyka. Prawdziwe życie Kylera może się dopiero zacząć. Gdy skończy liceum, przestanie się przeprowadzać, zmieniać szkoły, gdy uwolni się od toksycznego ojca. Na razie jedyną ucieczką pozostaje muzyka. I prowokowanie otoczenia napisami na koszulkach. „A później nauczyłam się wszystkiego od nowa. Pojawił się ktoś, kto przebił się przez wzniesiony przeze mnie mur. Wziął go szturmem i nie pozwolił mi się z powrotem za nim schować. Wszedł w moje życie, śpiewając lekko zachrypniętym głosem o dziewczynie ulotnej jak papierosowy dym”. W nowej szkole Kyler poznaje Maię. I postanawia się z nią zaprzyjaźnić. Ale czy dziewczyna, która odtrąca od siebie wszystkich, jest na to gotowa? Czy Kyler ma w sobie tyle