Przejdź do głównej zawartości

PRZEDPREMIEROWO: PATRIK SVENSSON - EWANGELIA WEDŁUG WĘGORZA

Tytuł: Ewangelia według węgorza
Autor: Patrik Svensson
Seria: - - -
Tom: - - -
Tłumaczenie: Ewa Wojciechowska
Gatunek: Literatura piękna
Wydawnictwo: Otwarte
Premiera: 23.03.2020 r.

Z czym kojarzą Wam się ryby? Mnie, osobiście, po prostu z jedzeniem. Zdecydowanie nie z książkami, a już na pewno nie z tymi dobrymi. Raz czy dwa razy byłam ze znajomymi "na rybach", ale bardziej dla zabawy, niż po to, żeby coś złowić. Moja wiedza w tym temacie równa się zeru i nigdy tak na prawdę nie chciałam tego zmienić, bo nie było mi to potrzebne. Wszystko zmieniło się w dniu, w którym pojawiła się ta oto książka, czyli "Ewangelia według węgorza". Nie ukrywam, że w głównej mierze przyciągnęła mnie do niej okładka, która, bądźmy szczerzy, jest po prostu fantastyczna. Później przeczytałam opis i wiedziałam, że chcę ją przeczytać. Lubię poszerzać horyzonty w literaturze, a ta pozycja mogła mi to zagwarantować.

"Ewangelia według węgorza" to skandynawski bestseller i szwedzka książka 2019 roku. Ogólnie nie przepadam za tym, gdy książka promowana jest mianem bestsellera jakiegoś kraju. Zazwyczaj później okazuje się, że powieść jest do bani, a ja nie wiem czemu ktoś ją określił tym mianem. Tutaj początkowo również miałam z tego powodu zgrzyt, ale okazało się, że kompletnie niepotrzebnie, bo to na prawdę dobra książka. O czym więc jest? Z jednej strony to historia najzwyklejszego węgorza, którego kazdy z nas przecież zna, ale z drugiej strony przeplatają się losy ludzi, którzy od zawsze byli związani z tym gatunkiem ryb. Widać tutaj również powiązanie pomiędzy przyrodą, a istotą ludzką, porównanie i przedstawienie co ich łączy, a co dzieli. Autor snując opowieść o tajemnicy życia węgorza, stara nam się przekazać jak najwięcej ciekawostek. Nie jest to jednak powieść, w której mamy suche fakty i nic więcej. Nie. Autor pisze na tyle ciekawie, że łakniemy dalszych informacji. Widać, że przygotował się do napisania tej książki na prawdę dobrze i zrobił ogromny reserch, a to się ceni.

Oprócz opowieści o zwyczajnej rybie i jej tsjemnicach, możemy także poznać życie autora i jego relacje z rodziną. Między wierszami wchodzimy w myśli autora i widzimy jak ważna jest dla niego rodzina. Może ten motyw jest już troszkę oklepany i widujemy go w prawie każdej książce, ale tutaj zasługuje na uwagę. Wszystko to dlatego, że siedzimy w głowie autora, możemy wszystko obejrzeć od środka, czujemy jego uczucia, a relacja jest bardzo żywa, prawdziwa, a momentami nawet intymna. To nie jest opowieść pobocznego narratora, który dużo opisuje, ale tak się tego nie czuje. Tutaj odczuwałam każdą emocję, od szczęścia, przez tęsknotę, do smutku. Coś niesamowitego.


"Ewangelia według węgorza" to niepozorna powieść, która może nie wzbudzić początkowo waszego zainteresowania, ale gdy po nią sięgnięcie, to zrozumiecie, że na prawdę warto. To jedna z tych historii, które wzbudzają w człowieku ciekawość i chęć poznawania świata. Przez historię węgorza nie da sie przejść nie odczuwając wszelakich emocji, które czuł autor. Warta przeczytania książka.


Ocena: 8/10

Komentarze

  1. Pierwsze, co rzuca mi się w oczy, to śmieszność tytułu. Jakbym taką książkę zobaczyła w sklepie na wystawie, to raczej bym się roześmiała niż poszła z nią do kasy. I tutaj po raz kolejny słowa "nie oceniaj książki po okładce" (choć w moim przypadku: tytule) powinny wejść w życie, bo książka wydaje się naprawdę bardzo ciekawa. I oryginalna - szczególnie motyw ryby. :)

    www.pomistrzowsku.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze się nad nią zastanowię. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tytuł średnio by mnie zaiteresował, ale okładka zaraz wpadła by mi w rączki :) Brzmi całkiem zachęcająco, więc jak będę miała okazję to poczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiem czy do końca bym się w niej odnalazł ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

LUDKA SKRZYDLEWSKA - KRÓL KIER

Tytuł: Król Kier Autor: Ludka Skrzydlewska  Seria: Królowie Vegas Tom: 4 Tłumaczenie: --- Gatunek: Romans, erotyk  Wydawnictwo: Editio Red Premiera: 14.02.2023 r.  Persia to dwudziestotrzyletnia młoda kobieta, która pracuje jako krupierka w Kasynie Enigma. Pewnej nocy poznaje tajemniczego mężczyznę, który od razu zwrócił jej uwagę. Do tego czuć było pomiędzy nimi przyciąganie, którego nie mogli się wyprzec. Dlatego spokojna i poukładana Persia decyduje się na jednonocną przygodę. Nie wie tylko, że ta noc zmieni jej życie na zawsze. Król Kier to tajemniczy mężczyzna, który rozprawia się ze złoczyńcami miasta. Kiedy Persia przez przypadek odkrywa jego tożsamość podczas strzelaniny po kasynem, ten postanawia ją porwać. Nie przewidział tylko, że Persii mogą szukać pewni wpływowi ludzie, a ona sama może stać się dla niego kimś ważnym. Czy zemsta za krzywdy przeszłości wciąż będzie dla niego najważniejsza? A może to miejsce zajmie Persia? Uwielbiam książki Ludki Skrzydlewskiej, a już szczegó

Greek Gods Book TAG

Stworzyłam mój własny TAG. Jestem w blogosferze od niedawna, więc jeżeli ktoś stworzył taki tag, napiszcie mi kto. Edytuję wtedy post i napiszę czyim był pomysłem. 1. Afrodyta , czyli książka z najpiękniejszą okładką. Ostatnimi czasy zachwycam się nową okładka "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell. 2. Persefona , czyli książka, w której zakochałaś się od pierwszego wejrzenia. Zdecydowanie "Duma i uprzedzenie" Jane Austen.  Już od samego początku pokochałam tą książkę. 3. Hades , czyli książka, która przyprawia Cię o dreszcze. Właśnie czytam "Czarna Loteria" Tess Gerritsen, i muszę przyznać że w niektórych momentach mnie przeraża. 4. Zeus , czyli książka, którą każdy powinien znać. "Pan Tadeusz"Adama Mickiewicza. Każdy Polak powinien znać tą książkę. 5. Posejdon , czyli książka związana z morzem. Jedyna, która mi się teraz przypomina to "Historia prawdziwa kapitana Haka" Pierdomenico Baccalario. 6. Hestia , czyli ks

MAGDALENA KRAUZE - ZAUFAJ MI JESZCZE RAZ

Tytuł: Zaufaj mi jeszcze raz Autor: Magdalena Krauze Seria: Czekałam na ciebie Tom: 2 Tłumaczenie: - - - Wydawnictwo: Jaguar Premiera: 23.10.2019 r. Życie Pauliny zmienia się nieoczekiwanie o sto osiemdziesiąt stopni, kiedy na jaw wychodzi tajemnica skrywana przez Igora. Dziewczyna załamuje się i kompletnie nie wie co ma teraz zrobić. Dlatego decyduje się na wyjazd licząc na to, że w nowym otoczeniu dojdzie ze swoim życiem do ładu i składu. Potrzebuje dużo czasu, żeby móc przemyśleć pewne sprawy i spojrzeć Igorowi w oczy. Tak właśnie trafia do uroczego pensjonatu w Karpaczu. Dziewczyna poznaje tam Adama, który od początku wydaje się rozumieć ją bez słów. On również wiele przeszedł w swoim życiu i teraz bardzo przez to cierpi. Szybko więc się zaprzyjaźniają i rozmawiają o tym, co ich dręczy. Adam daje do zrozumienia Paulinie, że źle postąpiła wyjeżdżając i nie dając Igorowi szansy na wyjaśnienie sytuacji. Paulina w końcu rozumie, że jednym lekarstwem jest szczera