Przejdź do głównej zawartości

HOLLY BLACK - SERCE TROLLA

Tytuł:
Serce trolla
Autor: Holly Black
Seria: Elfy ziemi i powietrza
Tom: 2
Tłumaczenie: Stanisław Kroszczyński
Gatunek: Fantastyka, fantasy, science fiction
Wydawnictwo: Jaguar
Premiera: 24.02.2021 r.

Val to młoda dziewczyna, której życie właśnie legło w gruzach. Została zdradzona przez dwie, najbliższe jej sercu, osoby. Nakryła swojego chłopaka w dwuznacznej sytuacji z jej matką. Postanawia uciec z domu, jednak nie ma konkretnego planu na to, co mogłaby ze sobą zrobić. Kiedy tuła się bez celu po ulicach Nowego Jorku, wpada na pewną niecodzienną parę - Lolli i Dave'a. To właśnie dzięki nim dziewczyna dowiaduje się, że baśnie mówią prawdę, a Elfy i inne stworzenia istnieją naprawdę. Kiedy Val przez przypadek wchodzi do kryjówki trolla, musi zacząć mu służyć. Od teraz jej zadaniem jest rozprowadzanie narkotyku, który ratuje Elfy przed żelazem. Jednak ta sama substancja przyprawia ludzi o silne halucynacje i dodaje im trochę mocy. Val, za namową przyjaciółki, próbuje narkotyku i przepada bez reszty. Nieoczekiwanie dziewczyna zostaje wciągnięta w perfidną intrygę, która toczy się na pograniczu świata elfów i ludzi. Czy uda jej się odegrać decydującą rolę, wyjść z uzależnienia i przetrwać?

Holly Black to znana autorka, która zadebiutowała u nas uwielbianą serią "Okrutny książę". Jednak pierwszą trylogią wydaną przez tą autorkę jest właśnie "Elfy ziemi i powietrza". I to niestety widać, gdyż jest nieco słabiej napisana, niż jej następczyni. Wiem, że każdy ma swoje początki, lepsze lub gorsze, tutaj nie jest, na szczęście, najgorzej. Żałuję tylko, że wydawnictwo nie zdecydowało się wydać tej serii jako pierwszej, gdyż widzieli byśmy postęp, a nie spadek jakości. Nie mniej jednak powieść wciąż jest ciekawa i można w niej znaleźć wiele plusów. Może nie trafi ona na szczyty moich ulubionych książek, ale do tych najgorszych też jej nie zaliczę. Plusem jest to, że "Serce trolla" można czytać bez znajomości pierwszego tomu tej serii. Owszem są one w pewien sposób powiązane, ale bohaterowie są inni i spokojnie można czytać je jako osobne powieści. 

Holly Black ewidentnie lubuje się w elfickich tematach i tutaj również mamy z nimi do. czynienia. Jednak nie tak bezpośrednio, gdyż główna bohaterka jest człowiekiem i zostaje wplątana w intrygę, która toczy się na pograniczu świata elfów i ludzi. I tutaj nastąpił mały zgrzyt, bo miałam wrażenie, jakbyśmy byli gdzieś po środku, czyli tak na prawdę nie wiadomo gdzie. Nie czułam za bardzo tych elfich klimatów, ale ludzkich też nie. Autorka postawiła nas na pograniczu i nie mogliśmy wczuć się w żaden świat. Dodatkowe miało być tutaj dużo magicznych istot, a tak na prawdę była ich garstka. Jak dla mnie zdecydowanie zbyt mało. 

Natomiast nie zabrało tutaj emocji, którymi autorka bombarduje nas z każdej strony. W opisywaniu uczuć Holly Balck nie ma żadnych problemów i robi to fantastycznie. Momentami czułam się, jakbym to ja była na miejscu bohaterka i czuła to, co ona w danym momencie. To według mnie uratowało całą książkę i stawia ją gdzieś pośrodku. Nie mogę tego jednak powiedzieć o bohaterach, gdyż ci są nieco słabo wykreowani. Szczególniej zarzuty mam oczywiście do Val, bo chociaż była bardzo waleczna, to momentami nie bardzo ją rozumiałam. Niby była bardzo zrozpaczona sytuacją, w jakiej się znalazła (zdrada chłopaka z matką), ale bardzo krótko to odczuwalam. Tak, jakby dziewczyna zaraz o tym zapomniała i przestała mieć z tym jakikolwiek problem. Jasne, jej głowę zaczęło zaprzątać coś innego, ale wziąć było to dla mnie mało wiarygodne. 

"Serce trolla" to powieść, która możne nie będzie należeć do moich ulubionych, ale mimo to przyjemnie się ją czytało. Oczekiwałam trochę więcej magicznych istot i lepszej kreacji bohaterów, ale akcja warto płynie, a historii nie brak ciekawych zwrotów akcji. Czekam na zakończenie tej trylogii. 

Ocena: 6/10


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Greek Gods Book TAG

Stworzyłam mój własny TAG. Jestem w blogosferze od niedawna, więc jeżeli ktoś stworzył taki tag, napiszcie mi kto. Edytuję wtedy post i napiszę czyim był pomysłem. 1. Afrodyta , czyli książka z najpiękniejszą okładką. Ostatnimi czasy zachwycam się nową okładka "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell. 2. Persefona , czyli książka, w której zakochałaś się od pierwszego wejrzenia. Zdecydowanie "Duma i uprzedzenie" Jane Austen.  Już od samego początku pokochałam tą książkę. 3. Hades , czyli książka, która przyprawia Cię o dreszcze. Właśnie czytam "Czarna Loteria" Tess Gerritsen, i muszę przyznać że w niektórych momentach mnie przeraża. 4. Zeus , czyli książka, którą każdy powinien znać. "Pan Tadeusz"Adama Mickiewicza. Każdy Polak powinien znać tą książkę. 5. Posejdon , czyli książka związana z morzem. Jedyna, która mi się teraz przypomina to "Historia prawdziwa kapitana Haka" Pierdomenico Baccalario. 6. Hestia , czyli ks

MAGDALENA KRAUZE - ZAUFAJ MI JESZCZE RAZ

Tytuł: Zaufaj mi jeszcze raz Autor: Magdalena Krauze Seria: Czekałam na ciebie Tom: 2 Tłumaczenie: - - - Wydawnictwo: Jaguar Premiera: 23.10.2019 r. Życie Pauliny zmienia się nieoczekiwanie o sto osiemdziesiąt stopni, kiedy na jaw wychodzi tajemnica skrywana przez Igora. Dziewczyna załamuje się i kompletnie nie wie co ma teraz zrobić. Dlatego decyduje się na wyjazd licząc na to, że w nowym otoczeniu dojdzie ze swoim życiem do ładu i składu. Potrzebuje dużo czasu, żeby móc przemyśleć pewne sprawy i spojrzeć Igorowi w oczy. Tak właśnie trafia do uroczego pensjonatu w Karpaczu. Dziewczyna poznaje tam Adama, który od początku wydaje się rozumieć ją bez słów. On również wiele przeszedł w swoim życiu i teraz bardzo przez to cierpi. Szybko więc się zaprzyjaźniają i rozmawiają o tym, co ich dręczy. Adam daje do zrozumienia Paulinie, że źle postąpiła wyjeżdżając i nie dając Igorowi szansy na wyjaśnienie sytuacji. Paulina w końcu rozumie, że jednym lekarstwem jest szczera

LUDKA SKRZYDLEWSKA - KRÓL KIER

Tytuł: Król Kier Autor: Ludka Skrzydlewska  Seria: Królowie Vegas Tom: 4 Tłumaczenie: --- Gatunek: Romans, erotyk  Wydawnictwo: Editio Red Premiera: 14.02.2023 r.  Persia to dwudziestotrzyletnia młoda kobieta, która pracuje jako krupierka w Kasynie Enigma. Pewnej nocy poznaje tajemniczego mężczyznę, który od razu zwrócił jej uwagę. Do tego czuć było pomiędzy nimi przyciąganie, którego nie mogli się wyprzec. Dlatego spokojna i poukładana Persia decyduje się na jednonocną przygodę. Nie wie tylko, że ta noc zmieni jej życie na zawsze. Król Kier to tajemniczy mężczyzna, który rozprawia się ze złoczyńcami miasta. Kiedy Persia przez przypadek odkrywa jego tożsamość podczas strzelaniny po kasynem, ten postanawia ją porwać. Nie przewidział tylko, że Persii mogą szukać pewni wpływowi ludzie, a ona sama może stać się dla niego kimś ważnym. Czy zemsta za krzywdy przeszłości wciąż będzie dla niego najważniejsza? A może to miejsce zajmie Persia? Uwielbiam książki Ludki Skrzydlewskiej, a już szczegó