Przejdź do głównej zawartości

Klasyka literatury: Antoine de Saint-Exupéry – Mały Książę

Tytuł: Mały Książę
Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Wydawnictwo: PAX


    Małego Księcia nie trzeba nikomu przedstawiać. Ten chłopiec od lat uczy, jak patrzeć na świat oczami dziecka, jak nie zatracić wrażliwości i wyobraźni, czym jest prawdziwa przyjaźń i miłość. Powieść Antoine’a de Saint-Exupéry’ego została przetłumaczona na ponad 270 języków, kochana przez rzesze czytelników, należy do arcydzieł światowej literatury.

"Nawet w obliczu śmierci przyjemna jest świadomość posiadania przyjaciela"

    Książka opowiada o pilocie, który podróżował, jednak zepsuł mu się silnik w samolocie, i tak wylądował na Saharze. Spotyka tam małego chłopca, który prosi go o narysowanie baranka. Jak się okazuje, pochodzi on z planety o nazwie B-612. Między pilotem a małym księciem zaczyna się tworzyć więź. Chłopiec opowiada mu o swojej planecie i pewnej róży, która razem z nim tam zamieszkuje. Spędzają oni czas na pustyni rozmawiając i rysując, a także opowiadając różne historie. Tak krótko można streścić tę książkę. Fabuła jest z pozory bardzo prosta, ale zawiera w sobie przesłanie, warte zapamiętania.

"Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu "

    Kim jest tytułowy bohater? To mieszkaniec tajemniczej planety B-612. Jest to bardzo mała planeta, na której znajdują się trzy wulkany i rosną baobaby, których wyrywaniem się zajmował. Pewnego razu, nie wiadomo skąd, na jego planecie pojawiła się róża. Od tej pory, to głównie jej troszczeniem zajmował się bohater. Jednak róża nie potrafiła okazać mu wdzięczności i zawsze jej coś nie pasowało. Tak więc Mały Książę wyruszył w podróż, aby znaleźć przyjaciela. Na kolejnych planetach spotykał różnych ludzi: geografa, króla, pijaka czy latarnika. Spowodowało to jedną myśl: "dorośli są na prawdę bardzo dziwni". Najwięcej dobrego spotkało go na Ziemi. To tutaj spotkał Lisa, który nauczył do co to znaczy oswoić, oraz Pilota, który został jego przyjacielem.

"Miłość nie polega na tym, aby wzajemnie sobie się przyglądać, lecz aby patrzeć razem w tym samym kierunku."

    Książka jest napisana bardzo prostym i lekkim językiem, przez co czyta się ją bardzo szybko. Mimo swojej lekkości, książka porusza bardzo ważne zagadnienia jak dojrzewanie, przyjaźń czy odpowiedzialność. Podczas czytania książki możemy także zobaczyć jak świat wygląda oczami dziecka,a jak oczami dorosłych. Na wielką pochwałę zasługują też obrazki, które stworzył sam autor. Jest to piękne dopełnienie książki.

"Na zawsze ponosisz odpowiedzialność za to, co oswoiłeś."

    Komu poleciłabym książkę? I dzieciom i dorosłym. Młodszym czytelnikom na pewno spodoba się historia małego księcia. Natomiast starszym polecam ją ze względu na wiele ukrytych morałów, które można wyciągnąć z kart tej cudownej książki.

Ocena: 10/10

Komentarze

  1. "Małego Księcia" wspominam z ogromnym sentymentem i nareszcie w tamte wakacje kupiłam swój własny egzemplarz i jestem z tego powodu prze szczęśliwa. Miło jest wracać to tej historii i odkrywać jej coraz to nowe oblicza :)

    http://zapachstron.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także go dobrze wspominałam, dlatego sięgnęłam po niego jeszcze raz. Ja miałam zamiar go zakupić, ale przeglądając ostatnio jakieś kartony na strychu znalazłam tą książkę :)

      Usuń
  2. Według mnie to "Mały książę" jest powieścią pouczającą i pokazującą pewne racje, które trzeba wśród dzieci i nie tylko kultywować, ale też nie za bardzo mnie poruszyła. Przeczytałam, podumałam nad symboliką i znaczeniem pewnych zdarzeń, zrozumiałam, jak dzieci widzą świat wiecznie zapracowanych dorosłych, ale... jak dla mnie nie było w tym nic nadzwyczajnego. Przepraszam, jeżeli wychodzę na osobę wyjątkowo nieczułą :D
    Zapraszam do mnie na recenzję "Jedynej"!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wiadomo, każdy ma inny gust, i nie każdemu musi się wszystko podobać :)

      Usuń
  3. Bardzo lubię ''Małego księcia''. To klasyka sama w sobie.

    OdpowiedzUsuń
  4. To jest taka książka do wielokrotnego czytania i zachwycania się za każdym razem... Uwielbiam ją!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak! Za każdym razem znajduje się w niej coś nowego :)

      Usuń
  5. Mały Książę zasługuje na najwyższe oceny :)
    Pozdrawiam,
    Książkomania

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam metaforykę "Małego Księcia" i tę magiczną aurę, którą wokół siebie roztacza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak przesłanie jakie niesie "Mały książę" jest niesamowite :)

      Usuń
  7. Moja ukochana książka, jedna z pierwszych jakie przeczytałam w dzieciństwie :) Zbór mądrych cytatów, które do tej pory mam w głowie:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Top 5 najlepszych cykli książek

Jako, że ostatnio mam mało czasu na czytanie z powodu matury, przedstawiam wam moje ulubione cykle książek. W komentarzach napiszcie jak u Was by wyglądało takie zestawienie. Oczywiście pojawia się też pozycja zerowa, bez której nie mogłoby być tego zestawienia.   5. Diabelskie Maszyny - Cassandra Clare Diabelskie maszyny to prequel "Darów Anioła" Cassandra Clare jest mistrzynią w tworzeniu fantastycznej atmosfery. Historia Tessy Gray porwała mnie już od samego początku. Potrafi sprawić, że razem z bohaterami przenosimy się do wiktoriańskich czasów. W dodatku każdy bohater jest zupełnie inny i chyba to mi się spodobało najbardziej. 4. Szklany Tron - Sarah J. Maas Książka inspirowana jedną z najpiękniejszych baśni, czyli "Kopciuszkiem". Szklany zamek i piękne opisy przyrody porywają nas do zupełnie innego świata. Trójkąt miłosny, który wcale nie jest tak oczywisty jak by się mogły wydawać. Silna kobieta, opanowany kapitan gwardii królewskiej i pewny

Eloisa James - Księżna w desperacji

Tytuł: Księżna w desperacji Autor: Eloisa James Cykl: Zdesperowane księżne Wydawnictwo: Amber     Lady Roberta boleje nad tym, że jej ekscentryczny ojciec jest nieustannie pośmiewiskiem salonów. Postanawia więc wyjść za mąż za człowieka rozważnego i powszechnie szanowanego, który pod żadnym względem nie będzie przypominał jej ojca. Doskonałym kandydatem wydaje się pewien stateczny książę. Niestety, nie zwraca on na Robertę uwagi - w przeciwieństwie do przystojnego hulaki i niepoprawnego uwodziciela, hrabiego Damona     Eloisa James bardzo dobrze nakreśliła bohaterów. W tej książce możemy spotkać dokładnie każdy typ osoby. Rozważna Roberta, szalony Markiz czy sztywny Villiers. Z kart tej książki możemy się o nich dowiedzie bardzo dużo. Główna bohaterka - Roberta - stara się podejmować jak najbardziej rozważne decyzje. Wstydzi się swojego ojca, który często jest pośmiewiskiem salonów. To zmusza ją do podjęcia decyzji, że wyjdzie tylko za człowieka opanowanego i szanowanego. D

PRZEDPREMIEROWO: Anna Bellon - Uratuj mnie + KONKURS

Tytuł: Uratuj mnie Autor: Anna Bellon Cykl: The Last Regret Wydawnictwo: OMGbooks Premiera: 28 września 2016 Normalne życie Mai skończyło się, gdy zginął jej ukochany brat. Pogrążyła się w żałobie, zerwała kontakty z wszystkimi przyjaciółmi. Liczyły się tylko książki i muzyka. Prawdziwe życie Kylera może się dopiero zacząć. Gdy skończy liceum, przestanie się przeprowadzać, zmieniać szkoły, gdy uwolni się od toksycznego ojca. Na razie jedyną ucieczką pozostaje muzyka. I prowokowanie otoczenia napisami na koszulkach. „A później nauczyłam się wszystkiego od nowa. Pojawił się ktoś, kto przebił się przez wzniesiony przeze mnie mur. Wziął go szturmem i nie pozwolił mi się z powrotem za nim schować. Wszedł w moje życie, śpiewając lekko zachrypniętym głosem o dziewczynie ulotnej jak papierosowy dym”. W nowej szkole Kyler poznaje Maię. I postanawia się z nią zaprzyjaźnić. Ale czy dziewczyna, która odtrąca od siebie wszystkich, jest na to gotowa? Czy Kyler ma w sobie tyle