Przejdź do głównej zawartości

Nicola Yoon - Ponad wszystko

Tytuł: Ponad wszystko
Autor: Nicola Yoon
Wydawnictwo: Dolnośląskie

Maddy jest uczulona dosłownie na wszystko. Nigdy nie opuszcza domu, a jedynymi osobami, które widuje, są jej mama i pielęgniarka. Ale pewnego dnia musi zmierzyć się ze światem zewnętrznym i wtedy spotyka Olly’ego. Czy podejmie największe ryzyko w swoim życiu? 
"Moja choroba jest bardzo rzadka. Mówiąc krótko – mam alergię na cały świat. Od siedemnastu lat jestem uwięziona w domu. Kontaktują się ze mną wyłącznie mama i moja pielęgniarka. Pewnego dnia wyglądam przez okno i widzę... jego. Jest wysoki, szczupły, ubrany na czarno. Nasze spojrzenia się spotykają. Obserwuję go z oddali. Już wiem, że moje życie właśnie się zmieniło. Nieodwracalnie. I wiem, że to będzie katastrofa".

Maddy to prawie osiemnastoletnia dziewczyna, która tak na prawdę nie poznała świata. Jako małe dziecko zachorowała na poważną chorobę, przez którą nie może wychodzić z domu. Jedynymi osobami, z którymi ma bezpośredni kontakt, to jej mama oraz pielęgniarka. To one zastępują jej wszystkich przyjaciół, których nie może posiadać. Uczy się tylko i wyłącznie przez internet, a swój wolny czas poświęca w głównej mierze książkom. Kiedyś marzyła o wyjściu na zewnątrz, ale w końcu przyzwyczaiła się do swojego życia. Wie, że kontakt ze światem zewnętrznym może grozić jej śmiercią, a nie chciałaby jeszcze odchodzić z tego świata. Wszystko zmienia się, gdy do domu obok, wprowadzają się nowi sąsiedzi. Olly od razu przykuwa jej wzrok, jest młody, przystojny i wydaje się nieustraszony. Nie boi się wspinać po domu na dach, a przygoda to jego drugie imię. Jego życie wydaje się takie odmienne od życia naszej głównej bohaterki. On może robić wszystko, na co tylko przyjdzie mu ochota, a ona musi siedzieć zamknięta w czterech ścianach. Jednak Olly też musi zmagać się z pewnym problemem, którego chciałby się pozbyć. 

Jak można wnioskować już po samym opisie książki, to główny prym wiedzie tutaj wątek romantyczny pomiędzy naszymi głównymi bohaterami. Przyznam, że z początku trochę się bałam, że to będzie takie trochę nudne i przewidywalne, ale na szczęście nie było tak źle. Ogólnie wątek romantyczny jest bardzo dobrze wyważony i nie jest bardzo nachalny. Uczucie między Maddy a Olly'm rozwija się powoli i nie bierze się nie wiadomo skąd. Na samym początku dużo ze sobą piszą i się zaprzyjaźniają, a dopiero później rodzi się między nimi jakieś głębsze uczucie. Bardzo się cieszę, że nic tutaj nie leci na łeb i szyję, bo bardzo by to zepsuło książkę. 

Choroba Maddy na pewno utrudnia wszystko w tej książce. Sprawia, że dziewczyna nie ma praktycznie życia osobistego, z nikim nie może się spotykać, a o zwykłej, normalnej szkole może tylko pomarzyć. To bardzo utrudnia sytuację pomiędzy bohaterami, bo przecież nie mogą się spotykać. Muszę jednak przyznać, że książka była dla mnie trochę przewidywalna. Prawda jest taka, że już od samego początku wiedziałam w jakim kierunku się to potoczy i jak zakończy się ta książka. To niestety bardzo zaniża jej całościowy odbiór. Bohaterzy są dobrze wykreowani, pomysł na historię jest świetny, choroba bohaterki jest czymś, z czym nigdy wcześniej w książkach się nie spotkałam, ale przewidywalność jest niestety bardzo duża. 

Muszę pochwalić autorkę za to, jak napisana jest ta książka. Tutaj nie mamy normalnych rozdziałów i samego tekstu. Mamy tutaj maile, rysunki, zwijany tekst, a same rozdziały są bardzo krótkie. Po raz pierwszy czytałam książkę w takim formacie i dla mnie było to totalnym zaskoczeniem. Muszę przyznać, że taki zabieg jak najbardziej mi się spodobał i chętnie przeczytałabym coś jeszcze w takim wydaniu. Ogólnie Nicola Yoon pisze dobrze i chętnie sięgnę po inne jej książki, jeżeli tylko natrafi się taka okazja. Wam osobiście polecam tą pozycję, ale nie wymagajcie od niej zbyt wiele, bo tak jak powiedziałam, potrafi być przewidywalna. Dobra pozycja na nudne i szare wieczory, w które to człowiek najchętniej zakopałby się pod kołdrą i tylko czytał. 

Ocena: 6,5/10

"Życie to dar. Nie zapomnij, żeby żyć."

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Top 5 najlepszych cykli książek

Jako, że ostatnio mam mało czasu na czytanie z powodu matury, przedstawiam wam moje ulubione cykle książek. W komentarzach napiszcie jak u Was by wyglądało takie zestawienie. Oczywiście pojawia się też pozycja zerowa, bez której nie mogłoby być tego zestawienia.   5. Diabelskie Maszyny - Cassandra Clare Diabelskie maszyny to prequel "Darów Anioła" Cassandra Clare jest mistrzynią w tworzeniu fantastycznej atmosfery. Historia Tessy Gray porwała mnie już od samego początku. Potrafi sprawić, że razem z bohaterami przenosimy się do wiktoriańskich czasów. W dodatku każdy bohater jest zupełnie inny i chyba to mi się spodobało najbardziej. 4. Szklany Tron - Sarah J. Maas Książka inspirowana jedną z najpiękniejszych baśni, czyli "Kopciuszkiem". Szklany zamek i piękne opisy przyrody porywają nas do zupełnie innego świata. Trójkąt miłosny, który wcale nie jest tak oczywisty jak by się mogły wydawać. Silna kobieta, opanowany kapitan gwardii królewskiej i pewny

Eloisa James - Księżna w desperacji

Tytuł: Księżna w desperacji Autor: Eloisa James Cykl: Zdesperowane księżne Wydawnictwo: Amber     Lady Roberta boleje nad tym, że jej ekscentryczny ojciec jest nieustannie pośmiewiskiem salonów. Postanawia więc wyjść za mąż za człowieka rozważnego i powszechnie szanowanego, który pod żadnym względem nie będzie przypominał jej ojca. Doskonałym kandydatem wydaje się pewien stateczny książę. Niestety, nie zwraca on na Robertę uwagi - w przeciwieństwie do przystojnego hulaki i niepoprawnego uwodziciela, hrabiego Damona     Eloisa James bardzo dobrze nakreśliła bohaterów. W tej książce możemy spotkać dokładnie każdy typ osoby. Rozważna Roberta, szalony Markiz czy sztywny Villiers. Z kart tej książki możemy się o nich dowiedzie bardzo dużo. Główna bohaterka - Roberta - stara się podejmować jak najbardziej rozważne decyzje. Wstydzi się swojego ojca, który często jest pośmiewiskiem salonów. To zmusza ją do podjęcia decyzji, że wyjdzie tylko za człowieka opanowanego i szanowanego. D

PRZEDPREMIEROWO: Anna Bellon - Uratuj mnie + KONKURS

Tytuł: Uratuj mnie Autor: Anna Bellon Cykl: The Last Regret Wydawnictwo: OMGbooks Premiera: 28 września 2016 Normalne życie Mai skończyło się, gdy zginął jej ukochany brat. Pogrążyła się w żałobie, zerwała kontakty z wszystkimi przyjaciółmi. Liczyły się tylko książki i muzyka. Prawdziwe życie Kylera może się dopiero zacząć. Gdy skończy liceum, przestanie się przeprowadzać, zmieniać szkoły, gdy uwolni się od toksycznego ojca. Na razie jedyną ucieczką pozostaje muzyka. I prowokowanie otoczenia napisami na koszulkach. „A później nauczyłam się wszystkiego od nowa. Pojawił się ktoś, kto przebił się przez wzniesiony przeze mnie mur. Wziął go szturmem i nie pozwolił mi się z powrotem za nim schować. Wszedł w moje życie, śpiewając lekko zachrypniętym głosem o dziewczynie ulotnej jak papierosowy dym”. W nowej szkole Kyler poznaje Maię. I postanawia się z nią zaprzyjaźnić. Ale czy dziewczyna, która odtrąca od siebie wszystkich, jest na to gotowa? Czy Kyler ma w sobie tyle