Przejdź do głównej zawartości

Cynthia Hand, Jodi Meadows, Brodi Ashton - Moja Jane Eyre


Tytuł: Moja Jane Eyre
Autorki: Cynthia Hand, Jodi Meadows, Brodi Ashton
Cykl: Ladyjanistki
Tom: 2
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Tłumaczenie: Maciej Pawlak
Premiera: 22 sierpnia 2018

Może ci się wydawać, że znasz tę historię. Sierota Jane Eyre, bez grosza przy duszy, rozpoczyna nowe życie jako guwernantka w Thornfield Hall. Tam spotyka mrocznego i tajemniczego pana Rochester. Pomimo dużej różnicy wieku i jego nieznośnego temperamentu, zakochują się w sobie i, o zgrozo, ONA wychodzi za niego za mąż. Ale czy to na pewno Jane Eyre? Przygotuj się na przygodę w której nic nie jest takie, jak się wydaje: pewien dżentelmen ukrywa się bardziej niż trup w szafie. A co jeżeli we wszystko wmieszają się początkująca pisarka Charlotte Brontë i badacz zjawisk nadprzyrodzonych Alexander Blackwood?


Jane Eyre, to młoda dziewczyna, która straciła rodziców. Ciotka, która miała się nią opiekować po śmierci swojego męża, wysłała ją do szkoły w Lowood, w której czekał ją tylko głód i ziąb. Dziewczynie wydaje się, że nie czeka ją już w życiu nic dobrego. Jednak postanowiła sobie, że zostanie guwernantką i w końcu jej marzenie się spełnia. Trafia do Thornfield Hall, a tam spotyka tajemniczego ale nie do końca przystojnego Pana Rochestera. Czy czeka ją przy nim świetlana przyszłość? A może okażę się, że nic nie jest takie, jakie mogłoby się wydawać? Charlotte Brontë to najlepsza przyjaciółka Jane. Razem trwają w nędzy, jaka panuje w Lowood. Ma ona tylko jedno marzenie. Chciałaby zostać światowej sławy pisarką. Nie jest to jednak takie proste, kiedy jest się nikim i nic się nie ma. Jednak los okazuje się łaskawy dla tej niezbyt urodziwej młodej damy. Może ona opisać historię Jane Eyre, która z dnia na dzień okazuje się coraz bardziej ciekawsza. Czy uda jej się spełnić marzenia? A może spotka na swojej drodze kogoś, kogo pokocha i dla niego będzie chciała zmienić swoje życie? Czy z nikogo można zostać kimś?

Kiedy słyszę tylko słowo retelling, lecę jak sroka do czegoś błyszczącego, albo jak ćma do światła i wiem, że muszę tą książkę przeczytać. Tak samo było również i w tym wypadku, chociaż nie znałam (i dalej nie znam) poprzedniego tomu tego cyklu, czyli "Mojej Lady Jane". Tamta historia była dla mnie czymś odległym i nie bardzo mi znanym, a z "Moją Jane Eyre" było całkiem inaczej. Wszystko to dlatego, że musicie wiedzieć o mnie trzy rzeczy. Pierwsza - uwielbiam Charlotte Brontë. Druga - kocham Jane Eyre. A trzecia? Trzecia jest chyba najbardziej oczywista. Ubóstwiam Pana Rochestera. Tak więc jak tylko się dowiedziałam, że pojawi się u nas ta książka, to wiedziałam, że muszę ją przeczytać i powiem wam, że nie zawiodłam się. Nie jest to retelling do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni. Zazwyczaj wygląda to tak, że bohaterowie są całkiem inni, realia i epoka również, bo akcja jest przenoszona na nasz współczesny lub całkiem wymyślony świat. Tutaj mamy wszystko tak, jak było. W dalszym ciągu mamy dziewiętnasty wiek. Naszą bohaterką wciąż jest Jane Eyre. Powieści te różnią tylko dwie rzeczy. Pierwsza - najlepszą przyjaciółką Jane jest Charlotte Brontë, która to jest autorką pierwowzoru tego retellingu. Druga - wydarzenia przebiegają całkiem inaczej, a zakończenie "Mojej Jane Eyre" jest inne, niż można by się spodziewać. 

Początkowo nie mogłam się za bardzo wkręcić w tą historię, wszystko to dlatego, że tak bardzo lubię "Dziwne losy Jane Eyre" i zmienianie biegu wydarzeń nie bardzo mi się podobało. Jednak po jakimś czasie ta lekka niechęć przeszła (ale wcześniej odłożyłam książkę na półkę trzy razy) i powiem wam, że jestem nią zachwycona. Dla mnie jest to coś nowego w retellingu, coś świeżego i na prawdę bardzo dobrego. Wszystko to dlatego, że autorki nie dają nam się nudzić. Co chwilę zawalają nas kolejnymi zwrotami akcji, świetnym humorem i dobrze napisanymi od nowa bohaterami. Co więcej mogę wam powiedzieć, mamy tu nie tylko jeden romans, ale dwa i to ten drugi o wiele bardziej przypadł mi do gustu (nie mogę wam powiedzieć o kogo chodzi, bo to by był za duży spoiler). W dodatku mamy tutaj na prawdę dużą ilość duchów, co nadało tej powieści powiewu świeżości. Dzięki temu się nie nudzimy, a z wielką przyjemnością przewracamy każdą kolejną kartkę. 

"Moja Jane Eyre" to powieść pełna dobrego humoru, który przyprawia nas o kolejne wybuchy śmiechu. To nowa wersja retellingu, z którym trzeba się zapoznać. Wartka akcja i świetni bohaterowie na pewno umilą nam spokojny wieczór, po dniu pełnym wrażeń. Zdecydowanie polecam. 

Ocena: 8,5/10

"Miłość wywracała życie kobiety na drugą stronę. Bardziej niż ambicja, szacunek, rozsądek."

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Greek Gods Book TAG

Stworzyłam mój własny TAG. Jestem w blogosferze od niedawna, więc jeżeli ktoś stworzył taki tag, napiszcie mi kto. Edytuję wtedy post i napiszę czyim był pomysłem. 1. Afrodyta , czyli książka z najpiękniejszą okładką. Ostatnimi czasy zachwycam się nową okładka "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell. 2. Persefona , czyli książka, w której zakochałaś się od pierwszego wejrzenia. Zdecydowanie "Duma i uprzedzenie" Jane Austen.  Już od samego początku pokochałam tą książkę. 3. Hades , czyli książka, która przyprawia Cię o dreszcze. Właśnie czytam "Czarna Loteria" Tess Gerritsen, i muszę przyznać że w niektórych momentach mnie przeraża. 4. Zeus , czyli książka, którą każdy powinien znać. "Pan Tadeusz"Adama Mickiewicza. Każdy Polak powinien znać tą książkę. 5. Posejdon , czyli książka związana z morzem. Jedyna, która mi się teraz przypomina to "Historia prawdziwa kapitana Haka" Pierdomenico Baccalario. 6. Hestia , czyli ks

MAGDALENA KRAUZE - ZAUFAJ MI JESZCZE RAZ

Tytuł: Zaufaj mi jeszcze raz Autor: Magdalena Krauze Seria: Czekałam na ciebie Tom: 2 Tłumaczenie: - - - Wydawnictwo: Jaguar Premiera: 23.10.2019 r. Życie Pauliny zmienia się nieoczekiwanie o sto osiemdziesiąt stopni, kiedy na jaw wychodzi tajemnica skrywana przez Igora. Dziewczyna załamuje się i kompletnie nie wie co ma teraz zrobić. Dlatego decyduje się na wyjazd licząc na to, że w nowym otoczeniu dojdzie ze swoim życiem do ładu i składu. Potrzebuje dużo czasu, żeby móc przemyśleć pewne sprawy i spojrzeć Igorowi w oczy. Tak właśnie trafia do uroczego pensjonatu w Karpaczu. Dziewczyna poznaje tam Adama, który od początku wydaje się rozumieć ją bez słów. On również wiele przeszedł w swoim życiu i teraz bardzo przez to cierpi. Szybko więc się zaprzyjaźniają i rozmawiają o tym, co ich dręczy. Adam daje do zrozumienia Paulinie, że źle postąpiła wyjeżdżając i nie dając Igorowi szansy na wyjaśnienie sytuacji. Paulina w końcu rozumie, że jednym lekarstwem jest szczera

LUDKA SKRZYDLEWSKA - KRÓL KIER

Tytuł: Król Kier Autor: Ludka Skrzydlewska  Seria: Królowie Vegas Tom: 4 Tłumaczenie: --- Gatunek: Romans, erotyk  Wydawnictwo: Editio Red Premiera: 14.02.2023 r.  Persia to dwudziestotrzyletnia młoda kobieta, która pracuje jako krupierka w Kasynie Enigma. Pewnej nocy poznaje tajemniczego mężczyznę, który od razu zwrócił jej uwagę. Do tego czuć było pomiędzy nimi przyciąganie, którego nie mogli się wyprzec. Dlatego spokojna i poukładana Persia decyduje się na jednonocną przygodę. Nie wie tylko, że ta noc zmieni jej życie na zawsze. Król Kier to tajemniczy mężczyzna, który rozprawia się ze złoczyńcami miasta. Kiedy Persia przez przypadek odkrywa jego tożsamość podczas strzelaniny po kasynem, ten postanawia ją porwać. Nie przewidział tylko, że Persii mogą szukać pewni wpływowi ludzie, a ona sama może stać się dla niego kimś ważnym. Czy zemsta za krzywdy przeszłości wciąż będzie dla niego najważniejsza? A może to miejsce zajmie Persia? Uwielbiam książki Ludki Skrzydlewskiej, a już szczegó