Przejdź do głównej zawartości

Vera Buck - Runa


Tytuł: Runa
Autor: Vera Buck
Tłumaczenie: Emilia Skowrońska
Wydawnictwo: Initium
Premiera: 03.09.2018 r.

Paryż, rok 1884. Doktor Charcot na oddziale neurologicznym kliniki Salpêtrière przeprowadza eksperymenty na histeryczkach. Jego pokazy hipnozy ściągają widzów z całej Europy; znany neurolog niczym magik sprawia, że pacjentki tańczą przed zgromadzoną publicznością. Któregoś dnia na oddział trafia Runa, mała dziewczynka, która opiera się wszelkim metodom terapeutycznym. Jori Hell, szwajcarski student medycyny, widzi w tym szansę na zdobycie upragnionego tytułu doktora i wysuwa śmiałą propozycję zabiegu, który do tej pory wydawał się nie do pomyślenia. Chce jako pierwszy lekarz w historii medycyny operacyjnie usunąć obłęd z mózgu pacjentki. Nie wie jednak, że Runa zostawiła w mieście tajemnicze wiadomości, ściągając na siebie uwagę innych osób. Zna też najmroczniejszą tajemnicę Joriego… Vera Buck po mistrzowsku łączy literaturę z historią medycyny. Fascynujące tło historyczne: Paryż dziewiętnastego wieku, słynny zakład dla obłąkanych La Salpêtrière i mroczne początki psychiatrii.

Jori Hell, to młody mężczyzna, szwajcarski student medycyny, który ma przed sobą doktorat. Jest on jednym z wielu praktykantów sławnego neurochirurga, doktora Chatcota w znanej klinice chorób psychicznych, Salpêtrière. Kiedy był jeszcze małym chłopcem, zakochał się w siostrze swojego najlepszego przyjaciela Paula, Pauline. W snach i marzeniach widział ich świetlaną, wspólną przyszłość. Niestety, życie zweryfikowało plany naszego bohatera. Z czasem wychodzi na jaw, że miłość jego życia, jest chora psychicznie. Nie jest to dla niego jakimś wielkim problemem, jednak chciałby znaleźć sposób, na jej ozdrowienie. Właśnie tak trafił do klinki Salpêtrière we Francji. Nietuzinkowe metody leczenia mają tam swoją renomę i jak się okazuje, czasami potrafią pacjentowi pomóc.Niestety, często są one bardzo brutalne, a Jori nie chce dokładać Pauline więcej bólu. Dlatego, kiedy w klinice pojawia się dziewczynka, na którą nie działają alternatywne sposoby leczenia, Jori widzi swoją szansę. Chce przeprowadzić na niej operacje, która miałaby na celu usunięcie obłędu w jej mózgu. Nie wie tylko, że Runa, rzeczona dziewczynka, zostawiła w całym mieście ukryte wiadomości, które ściągną na nią uwagę również innych osób. Można stwierdzić, że Jori, to główny bohater tej książki, dlatego to właśnie o nim najwięcej wam powiedziałam. Nie jest na pewno jedyną ważną postacią, bo mamy ich tutaj na prawdę sporo, ale to od jego problemu zaczyna się ta opowieść. Prawda jest taka, że ciężko mi cokolwiek o nim opowiedzieć, żeby wam nic nie spolerować, więc powiem tak. Jori, to tego typu bohater, którego raz uwielbiamy, a za chwilę go nienawidzimy, za to co robi. Na pewno jest postacią interesującą i dużo wnoszącą. Mimo wielu rzeczy, które zrobił źle, w ostatecznym rozrachunku, jest jedną z naszych ulubionych postaci.

Zacznę może od tego, że Runa, to nie jest łatwa powieść i według mnie, nie jest ona dla wszystkich. Owszem jest wciągająca i niesamowita, ale jednocześnie jest bardzo trudna. Jest to powieść częściowo historyczna, która opowiada o mrocznych początkach psychiatrii. Piszę, że częściowo, gdyż sama autorka na końcu książki zaznaczyła, że mimo tego, iż wiele postaci istniało na prawdę i prowadzili badania naukowe, to należy ją traktować jako dzieło fantazji. I mimo tego, że Vera Buck mówi nam, jak mamy odnosić się do tej książki, nie umniejsza to cierpienia, jakie to jest w niej pokazane. Kiedy czytałam o tych wszystkich przyrządach, które to niby miały wyleczyć pacjentki, to jak cierpiały, kiedy ich na nich używano, przyprawiało mnie to wszystko o gęsią skórkę. Autentycznie miałam łzy w oczach, a nie jestem raczej typem osoby, która potrafi rozpłakać się na każde zawołanie, widząc na przykład małego pieska czy kotka. Dlatego uważam, że jest to coś dla ludzi o mocnych, a może i nawet stalowych nerwach. Ja do tej pory zastanawiam się, a minęło już kilka dni od przeczytania Runy, jak bardzo musiały te kobiety cierpieć. Okrucieństwo, przedstawione w naprawdę dobrej książce.

Przyznam, że bardzo zżyłam się z bohaterami książki, jednak miałam z nią mały problem, który niestety idzie na jej niekorzyść. Nie znam języka francuskiego i nigdy nie miałam z nim styczności,  mamy tutaj sporo nieprzetłumaczonych francuskich zdań czy też powiedzeń. Ja rozumiem, że takich rzeczy może się nie tłumaczy, bo nie miałoby to większego sensu, ale dobrze by było, jakby pojawił się pod koniec książki jakiś tłumacz, żeby można było wiedzieć, o co autorowi chodziło. Ja, przez nieznajomość tego języka, miałam z tym trochę problem. Przy okazji wspomnę wam, że ma ona na prawdę wiele wątków, które początkowo mogę być niezrozumiałe. Co chwilę jesteśmy wrzucani w inny wir wydarzeń. Dopiero pod koniec wszystko się ze sobą łączy i wiemy, dlaczego jest tak, a nie inaczej, ale początkowo może być to trochę dezorientujące.

Według mnie jest to dobra książka. Mocna, emocjonująca i przede wszystkim charakterystyczna. Wszystko to dlatego, że od tej pory nie spotkałam się w takim tematem w książce i wiem, że przez to szybko o niej nie zapomnę. Ma swoje wady, ale nie przyćmiewają one jej wspaniałości. Polecam ją na prawdę wszystkim, nawet osobom, które do tej pory nie miały styczności z literaturą historyczną. Dla Runy warto rzucić wszystko i zacząć czytać. 

Ocena: 8/10

"Tajemnicą jest strach. To on sprawia, że stajemy się mali i słabi w chwili, w której moglibyśmy być wielcy i waleczni"

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

LUDKA SKRZYDLEWSKA - KRÓL KIER

Tytuł: Król Kier Autor: Ludka Skrzydlewska  Seria: Królowie Vegas Tom: 4 Tłumaczenie: --- Gatunek: Romans, erotyk  Wydawnictwo: Editio Red Premiera: 14.02.2023 r.  Persia to dwudziestotrzyletnia młoda kobieta, która pracuje jako krupierka w Kasynie Enigma. Pewnej nocy poznaje tajemniczego mężczyznę, który od razu zwrócił jej uwagę. Do tego czuć było pomiędzy nimi przyciąganie, którego nie mogli się wyprzec. Dlatego spokojna i poukładana Persia decyduje się na jednonocną przygodę. Nie wie tylko, że ta noc zmieni jej życie na zawsze. Król Kier to tajemniczy mężczyzna, który rozprawia się ze złoczyńcami miasta. Kiedy Persia przez przypadek odkrywa jego tożsamość podczas strzelaniny po kasynem, ten postanawia ją porwać. Nie przewidział tylko, że Persii mogą szukać pewni wpływowi ludzie, a ona sama może stać się dla niego kimś ważnym. Czy zemsta za krzywdy przeszłości wciąż będzie dla niego najważniejsza? A może to miejsce zajmie Persia? Uwielbiam książki Ludki Skrzydlewskiej, a już szczegó

Greek Gods Book TAG

Stworzyłam mój własny TAG. Jestem w blogosferze od niedawna, więc jeżeli ktoś stworzył taki tag, napiszcie mi kto. Edytuję wtedy post i napiszę czyim był pomysłem. 1. Afrodyta , czyli książka z najpiękniejszą okładką. Ostatnimi czasy zachwycam się nową okładka "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell. 2. Persefona , czyli książka, w której zakochałaś się od pierwszego wejrzenia. Zdecydowanie "Duma i uprzedzenie" Jane Austen.  Już od samego początku pokochałam tą książkę. 3. Hades , czyli książka, która przyprawia Cię o dreszcze. Właśnie czytam "Czarna Loteria" Tess Gerritsen, i muszę przyznać że w niektórych momentach mnie przeraża. 4. Zeus , czyli książka, którą każdy powinien znać. "Pan Tadeusz"Adama Mickiewicza. Każdy Polak powinien znać tą książkę. 5. Posejdon , czyli książka związana z morzem. Jedyna, która mi się teraz przypomina to "Historia prawdziwa kapitana Haka" Pierdomenico Baccalario. 6. Hestia , czyli ks

MAGDALENA KRAUZE - ZAUFAJ MI JESZCZE RAZ

Tytuł: Zaufaj mi jeszcze raz Autor: Magdalena Krauze Seria: Czekałam na ciebie Tom: 2 Tłumaczenie: - - - Wydawnictwo: Jaguar Premiera: 23.10.2019 r. Życie Pauliny zmienia się nieoczekiwanie o sto osiemdziesiąt stopni, kiedy na jaw wychodzi tajemnica skrywana przez Igora. Dziewczyna załamuje się i kompletnie nie wie co ma teraz zrobić. Dlatego decyduje się na wyjazd licząc na to, że w nowym otoczeniu dojdzie ze swoim życiem do ładu i składu. Potrzebuje dużo czasu, żeby móc przemyśleć pewne sprawy i spojrzeć Igorowi w oczy. Tak właśnie trafia do uroczego pensjonatu w Karpaczu. Dziewczyna poznaje tam Adama, który od początku wydaje się rozumieć ją bez słów. On również wiele przeszedł w swoim życiu i teraz bardzo przez to cierpi. Szybko więc się zaprzyjaźniają i rozmawiają o tym, co ich dręczy. Adam daje do zrozumienia Paulinie, że źle postąpiła wyjeżdżając i nie dając Igorowi szansy na wyjaśnienie sytuacji. Paulina w końcu rozumie, że jednym lekarstwem jest szczera