Przejdź do głównej zawartości

AŁBENA GRABOWSKA - NOWY ŚWIAT

Tytuł: Nowy świat
Autor: Ałbena Grabowska
Seria: - - - 
Tom: - - - 
Tłumaczenie: - - - 
Wydawnictwo: Jaguar
Premiera: 22.05.2019 r.

Sky, Maroon i Estra to grupka przyjaciół, która w wyniku buntu maszyn straciła rodziców. Świat również się zmienił i podzielił na dwie części: Niższą warstwę, którą zamieszkiwali zwykli robotnicy i Wyżynę, do której Ci pierwsi nigdy nie będą mieli dostępu. Przyjaciele trafiają do Kolebki, czyli domu dziecka, w którym kontrolowany  jest każdy ich ruch oraz dokonywane są na nich różne eksperymenty. To dzięki nim każdy z nich ma wyjątkowy dar. Zawdzięczając szczęściu, albo ponadprzeciętnym umiejętnością, udaje im się uciec i znaleźć w miarę bezpieczne miejsce do schronienia. Nie wiedzą jednak, że cały czas są obserwowani, a żaden ich ruch nie przejdzie niezauważony. Kiedy zostaje porwana córka prezydenta Wyżyny, to właśnie oni zostają poproszeni, chociaż lepiej użyć słowa zmuszeni, do odnalezienia jej i uratowania świata. Jeżeli tego się nie podejmą, muszą wrócić do Kolebki, miejsca, którego nigdy więcej nie chcieli widzieć. Wygląda na to, że nie mają wyjścia, ale czy będą w stanie sobie z tym poradzić? Bohaterowie książki są skonstruwani bardzo ciekawie, chociaż nie powiem, często nie rozumiałam niektórych ich zachowań. Najbardziej jesteśmy w stanie poznać Sky, gdyż to w jego głowie 'siedzimy'. Trochę mi brakowało rozdziałów z perspektywy pozostałej dwójki, ale nie można przecież mieć wszystkiego.

"Nowy świat" to pierwsza książka Ałbeny Grabowskiej, z którą miałam okazję się zapoznać. Słyszałam już o tej autorce wcześniej, a jej powieści co chwilę mi się gdzieś przewijały, ale jakoś nie było mi z nią po drosze. Dlatego kiedy światło dzienne ujrzało od niej kolejną pozycję wiedziałam, że chcę ją przeczytać. Leżała na mojej półce trochę czasu i można powiedzieć, że nabierała mocy prawnej. Jednak miałam ochotę na postapo i w końcu się za nią zabrałam. Po jej przeczytaniu i moich odczuciach, które były mocno średnie, zajrzałam do internetu i tam wyczytałam, że to najsłabsza książka ten pisarki. Poprzednich nie czytałam, więc porównania nie mam, ale z pewnością mogę stwierdzić, że ta jest mocno przeciętna. Jeżeli ktoś się bierze za napisanie historii, w której opisuje upadek świata i ludzkości, to musi być mocno konsekwentny i wyjątkowo skupić się na pisaniu. Natomiast ja mam wrażenie, jakby Ałbena Grabowska ślizgała się tylko po tafli, ale nie zanurzyła się głębiej, a to sprawia, że książka wydaje się płytka i nijaka. Znajdziecie tutaj mnóstwo niejasności, których nijak wytłumaczyć się nie da. Najpierw czytałam jedno, a za chwilę było tego przeciwieństwo. Nie wiem co mam o tym sądzić, ale nie lubię błędów w książkach, szczególnie logicznych.

Może napiszę wam trochę o plusach, chociaż bardzo dużo, to ich nie było. Pierwszą rzecz na jaką pozytywnie zwróciłam uwagę, to język, jakim posługuje się autorka. Jest niesamowicie plastyczny, barwny, ale nie przesadzony. Mimo tego, że mam do tej powieści dużo zastrzeżeń, to słowa z kartek po prostu spijałam, bo inaczej tego nazwać nie potrafię. Ałbena Grabowska ma tak znakomicie wyrobiony kunszt literacki, że tego po prostu nie mogę opisać. Wielkie brawa za to, co aktualnie autorzy piszą raczej prosto, a tutaj mamy od tego wielką odskocznie. Na plus zasługuje również przedstawienie przyjaźni. Aż przypomniał mi się tutaj znany cytat z Harrego Pottera: "Są takie wydarzenia, które - przeżyte wspólnie - muszą się zakończyć przyjaźnią." Sky, Maroon i przeszli razem na prawdę wiele i nic dziwnego, że narodziło się między nimi takie piękne uczucie, jakim jest przyjaźń.

Muszę jeszcze zarzucić autorce jedną rzecz, która w tej książce jest zupełnie niepotrzebna. Wątek miłosny. Ja wiem, że takie rzeczy się sprzedają. Wiem, że wiele osób liczy na to, że w końcu pojawi się jakaś para. Jednak nie w każdej książce ma to rację bytu. Tutaj nie ma, a mimo to Ałbena Grabowska wcisnęla sceny romantyczne na siłę, bo inaczej tego nazwać nie potrafię. To byłaby o wiele lepsza powieść, gdyby ominąć ten romantyczny bullshit. Po co to komu było? To już nie wystarczy piękne opisanie przyjaźni, bo bez nowego shipu byłaby lipa? Lipa jest z nim, więc trochę szkoda.

"Nowy Świat" do książka, która zapowiadała się dobrze, ale autorka nie wykorzystała jej potencjału. Błędy logiczne i oklepany schemat buntu maszyn zupełnie mnie do niej zniechęciły. Może kiedyś jeszcze dam szansę powieściom Ałbeny Grabowskiej, ale na pewno nie w najbliższym czasie.

Ocena: 4/10

Komentarze

  1. Chyba mam jakąś ksiażkę tej autorki na półce, ale nie mialam okazji jeszcze czytać...

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię postapo, ale po tę książkę raczej nie sięgnę. Autorka chyba lepiej się czuje jednak w powieściach historycznych i obyczajowych ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

PRZEDPREMIEROWO: JENNIFER ROSNER - ŻÓŁTY PTAK ŚPIEWA

Tytuł: Żółty ptak śpiewa Autor: Jennifer Rosner Seria: - - - Tom: - - - Tłumaczenie:  Aleksandra Wolnicka Gatunek:  powieść historyczna Wydawnictwo: Otwarte Premiera: 11.03.2020 r. Polska 1941 roku, to czas drugiej wojny światowej, gdzie życie każdego człowieka stoi pod znakiem zapytania. W Polskich wioskach trwają właśnie obławy na Żydów. Każdy, kto tylko pomoże osobie, która ma w sobie żydowską krew, zostaje skazany na śmierć. Róża wraz ze swoją córką Szirą, uciekają z domu i szukają schronienia na strychu starej stodoły Pana Henryka, który kiedyś był częstym klientem w ich piekarni. Początkowo niechętnie, ale w końcu Henryk i jego żona pozwalają matce z córką zostać w stodole, przynajmniej na jakiś czas. Róża tłumaczy Szirze, że musi zachowywać się bardzo cichutko, jak mysz pod miotłą. Każdy niespodziewany hałas może je zdradzić i zesłać na nie i na gospodarzy wyrok śmierci. Szira początkowo nie rozumie dlaczego muszą się ukrywać i nie mogą wrócić do domu. U

LUDKA SKRZYDLEWSKA - KRÓL KIER

Tytuł: Król Kier Autor: Ludka Skrzydlewska  Seria: Królowie Vegas Tom: 4 Tłumaczenie: --- Gatunek: Romans, erotyk  Wydawnictwo: Editio Red Premiera: 14.02.2023 r.  Persia to dwudziestotrzyletnia młoda kobieta, która pracuje jako krupierka w Kasynie Enigma. Pewnej nocy poznaje tajemniczego mężczyznę, który od razu zwrócił jej uwagę. Do tego czuć było pomiędzy nimi przyciąganie, którego nie mogli się wyprzec. Dlatego spokojna i poukładana Persia decyduje się na jednonocną przygodę. Nie wie tylko, że ta noc zmieni jej życie na zawsze. Król Kier to tajemniczy mężczyzna, który rozprawia się ze złoczyńcami miasta. Kiedy Persia przez przypadek odkrywa jego tożsamość podczas strzelaniny po kasynem, ten postanawia ją porwać. Nie przewidział tylko, że Persii mogą szukać pewni wpływowi ludzie, a ona sama może stać się dla niego kimś ważnym. Czy zemsta za krzywdy przeszłości wciąż będzie dla niego najważniejsza? A może to miejsce zajmie Persia? Uwielbiam książki Ludki Skrzydlewskiej, a już szczegó

ANNA ZIOBRO - TYSIĄC KAWAŁKÓW

Tytuł: Tysiąc kawałków Autor: Anna Ziobro Seria: - - - Tom: - - - Tłumaczenie: - - - Gatunek: literatura obyczajowa, romans Wydawnictwo: Oficynka Premiera: 22.01.2020 r. Julia to niespełna trzydziestoletnia kobieta, która wierzy w to, że kiedyś odnajdzie miłość swojego życia. Jej rodzice uważają, że już dawno powinna wyjść za mąż, najlepiej za lekarza bądź prawnika. Chcą dla swojej córki jak najlepiej i nie wiedzą, że wszystkie te pytania i próby szukania przez nich kolejnych kandydatów, tylko ją męczą. Zbliża się sylwester, którego Julia postanawia spędzić w Pradze. Chce chociaż raz bardziej spektakularnie przywitać nowy rok i spędzić go poza granicami kraju. Poznaje tam Daniela, chłopaka, który może nie jest idealny, ale widzi w niej coś więcej, niż tylko ładną buzię. Od samego początku zaczyna między nimi iskrzyć i zdają rozumieć się bez słów. Julia zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie Daniel jest przeznaczoną jej drugą połówką. Jedyne co ich dzieli, to