Przejdź do głównej zawartości

PATRONAT MEDIALNY: GRAŻYNA KAMYSZEK - ŁZY STAREJ SOSNY

Tytuł: Łzy starej sosny
Autor: Grażyna Kamyszek
Seria: - - -
Tom: - - -
Tłumaczenie: - - -
Wydawnictwo: Białe Pióro
Premiera: 10.09.2019 r.

Gizela to starsza, sześćdziesięcioletnia kobieta, której życie nie było usłane różami. Przez cały czas żyła pod dyktaturą ojca, który mówił jej co ma robić. Wywierał na nią presję i nie potrafił nie układać jej życia. Mówił jej nie tylko co ma robić, czego się uczyć i gdzie pracować, ale także wybierał przyjaciół. W dodatku z żadnej koleżanki Gizeli nie był zadowolony i uważał, że każda to puszczająca się dziwka. Kiedy więc ojciec umiera, Gizela wreszcie bierze sprawy w swoje ręce, chociaż po tylu latach życia pod pantoflem, nie jest to takie łatwe. Pewien zbieg okoliczności sprawia, że wyjeżdża do Niemiec, aby tam zacząć żyć na nowo. Podejmuje pracę w barze, gdzie zajmować się będzie sprzątaniem, gdyż nieśmiałość nie pozwala jej na bycie kelnerką. Czy Gizela nauczy się w końcu normalnie żyć i otworzy się na ludzi? A może jest już na to za późno?

Początkowo czytając tą powieść czułam się trochę dziwnie, gdyż bardzo rzadko spotyka się główną bohaterkę w takim wieku. A może to ja po prostu częściej czytam książki o nastolatkach i młodych dorosłych, niż jakikolwiek inne. Dość szybko jednak wdrożyłam się w fabułę, gdyż Gizela jest po prostu fajną babką. Początkowo dziwiłam się, jak ktoś może żyć pod takim kloszem jak ona, ale okazuje się, że pewne sytuacje mogą do tego zmusić, a później człowiek się po prostu przyzwyczaja. Jednak dzięki temu, że wcześniej Gizela była jaka była, możemy teraz obejrzeć jej wielką przemianę i patrzeć, jak z larwy w końcu wykluwa się piękny i dojrzały motyl. Ta książka jest idealnym dowodem na to, że człowiek potrafi się zmienić, ale czasami potrzebuje nowego otoczenia i nowych ludzi, żeby był w stanie to zrobić. Wielki plus dla autorki za to, jak dobrą postacią jest Gizela i jak świetnie czytało się jej historię.

Jeżeli lubicie powieści, w których historia toczy się na dwóch płaszczyznach, to tutaj znajdziecie właśnie jedną z nich. Na bieżąco śledzimy to, co aktualnie robi Gizela, ale jesteśmy także wrzuceni w realia drugiej wojny światowej. To właśnie z tych retrospekcji dowiadujemy się, dlaczego do tej pory nasza bohaterka żyła tak, a nie inaczej. Bardzo dobry pomysł i świetnie zrealizowany. Za pewne nie bez znaczenia jest to, że Grażyna Kamyszek posługuje się pięknym językiem, dzięki któremu przez tą historię po prostu się płynie. Widać, że był on szlifowany przez dłuższy czas, bo teraz jest wprost idealny. Muszę przyznać, że już dawno nie czytałam książki napisanej tak dobrym językiem. Moje gratulacje, bo nie jest łatwo osiągnąć taki poziom.

"Łzy starej sosny" to przepiękna opowieść kobiety, która w dojrzałym już wieku musi nauczyć się żyć od nowa. Przepiękny i bogaty język autorki sprawia, że przez książkę po prostu płyniemy. Cudowna!

Ocena: 9/10

Komentarze

  1. Brzmi całkiem ciekawie, cieszy mnie, że nie tylko młode bohaterki mogą być w centrum wydarzeń.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sympatycznie jest trafić na książkę, która przekonuje nas do siebie w szczególny sposób. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To brzmi nieźle! choć dość nietypowo :) Gratuluje patronatu!

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwsze słyszę o tej książce, ale naprawdę mocno mnie nią zaintrygowałaś - zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka na mojej liście marzeń, bo lubię takie powieści .

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

MAGDALENA KRAUZE - ZAUFAJ MI JESZCZE RAZ

Tytuł: Zaufaj mi jeszcze raz Autor: Magdalena Krauze Seria: Czekałam na ciebie Tom: 2 Tłumaczenie: - - - Wydawnictwo: Jaguar Premiera: 23.10.2019 r. Życie Pauliny zmienia się nieoczekiwanie o sto osiemdziesiąt stopni, kiedy na jaw wychodzi tajemnica skrywana przez Igora. Dziewczyna załamuje się i kompletnie nie wie co ma teraz zrobić. Dlatego decyduje się na wyjazd licząc na to, że w nowym otoczeniu dojdzie ze swoim życiem do ładu i składu. Potrzebuje dużo czasu, żeby móc przemyśleć pewne sprawy i spojrzeć Igorowi w oczy. Tak właśnie trafia do uroczego pensjonatu w Karpaczu. Dziewczyna poznaje tam Adama, który od początku wydaje się rozumieć ją bez słów. On również wiele przeszedł w swoim życiu i teraz bardzo przez to cierpi. Szybko więc się zaprzyjaźniają i rozmawiają o tym, co ich dręczy. Adam daje do zrozumienia Paulinie, że źle postąpiła wyjeżdżając i nie dając Igorowi szansy na wyjaśnienie sytuacji. Paulina w końcu rozumie, że jednym lekarstwem jest szczera

Greek Gods Book TAG

Stworzyłam mój własny TAG. Jestem w blogosferze od niedawna, więc jeżeli ktoś stworzył taki tag, napiszcie mi kto. Edytuję wtedy post i napiszę czyim był pomysłem. 1. Afrodyta , czyli książka z najpiękniejszą okładką. Ostatnimi czasy zachwycam się nową okładka "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell. 2. Persefona , czyli książka, w której zakochałaś się od pierwszego wejrzenia. Zdecydowanie "Duma i uprzedzenie" Jane Austen.  Już od samego początku pokochałam tą książkę. 3. Hades , czyli książka, która przyprawia Cię o dreszcze. Właśnie czytam "Czarna Loteria" Tess Gerritsen, i muszę przyznać że w niektórych momentach mnie przeraża. 4. Zeus , czyli książka, którą każdy powinien znać. "Pan Tadeusz"Adama Mickiewicza. Każdy Polak powinien znać tą książkę. 5. Posejdon , czyli książka związana z morzem. Jedyna, która mi się teraz przypomina to "Historia prawdziwa kapitana Haka" Pierdomenico Baccalario. 6. Hestia , czyli ks

LUDKA SKRZYDLEWSKA - KRÓL KIER

Tytuł: Król Kier Autor: Ludka Skrzydlewska  Seria: Królowie Vegas Tom: 4 Tłumaczenie: --- Gatunek: Romans, erotyk  Wydawnictwo: Editio Red Premiera: 14.02.2023 r.  Persia to dwudziestotrzyletnia młoda kobieta, która pracuje jako krupierka w Kasynie Enigma. Pewnej nocy poznaje tajemniczego mężczyznę, który od razu zwrócił jej uwagę. Do tego czuć było pomiędzy nimi przyciąganie, którego nie mogli się wyprzec. Dlatego spokojna i poukładana Persia decyduje się na jednonocną przygodę. Nie wie tylko, że ta noc zmieni jej życie na zawsze. Król Kier to tajemniczy mężczyzna, który rozprawia się ze złoczyńcami miasta. Kiedy Persia przez przypadek odkrywa jego tożsamość podczas strzelaniny po kasynem, ten postanawia ją porwać. Nie przewidział tylko, że Persii mogą szukać pewni wpływowi ludzie, a ona sama może stać się dla niego kimś ważnym. Czy zemsta za krzywdy przeszłości wciąż będzie dla niego najważniejsza? A może to miejsce zajmie Persia? Uwielbiam książki Ludki Skrzydlewskiej, a już szczegó