Przejdź do głównej zawartości

PATRONAT MEDIALNY: ANDRZEJ F. PACZKOWSKI - SPADEK BARBARY TRYŹNIANKI

Tytuł: Spadek Barbary Tryźnianki
Autor: Andrzej F. Paczkowski
Seria: - - -
Tom: - - -
Tłumaczenie: - - -
Gatunek: Literatura piękna
Wydawnictwo: WasPos
Premiera: 20.02.2020 r. 

Nad rodziną Michałek zebrały się chmury burzowe. Właśnie odszedł Antoni, głowa rodziny, a nazajutrz miał sie odbyć pogrzeb. Wdowa, Pani Maria, bardzo przeżywa śmierć swojego współmałżonka. Jednocześnie jest zła na trójkę swoich dzieci, że w tym trudnym okresie nie byli przy ojcu. Ważniejsze byly ich sprawy i pogoń za pieniędzmi. Nie pamiętali już, że to dzięki niemu mają wszystko to, w czym teraz się otaczają. Pani Maria ma przy sobie tylko Michalinę, swoją wnuczkę, którą wychowuje po śmierci syna i jego żony oraz Ignasię, gosposię, którą traktuje jak swoją córkę. Pani Maria dobrze wie, że jej dzieci przyjadą jutro na pogrzeb, ale tylko po to, aby zagarnąć to, co ojciec przepisał im w testamencie. Jednak to nie będzie dla nich szczęśliwy dzień. Okazuje się, że dzień przed śmiercią Pan domu zmienił swoją wolę i ich wydziedziczył. Cały majątek przepisał natomiast Barbarze Tryźniance. Kim jest ta kobieta i dlaczego dostała wszystko? Czy rodzeństwo ją odnajdzie i odbierze to, co według nich im sie należy. A może wreszcie dostrzegą, jaki błąd popełnili i zmienią swoje postępowanie? Tego dowiecie się czytając tę książkę.

Macie czasami tak, że czytacie pierwszą książkę danego autora i od razu jesteście zachwyceni? Ja tak miałam właśnie przy tej pozycji, bo prawda jest taka, że nie znałam wcześniej tego autora. Ba, nawet zastanawiałam się, czy to czasem nie jest debiutant. Dopiero później doczytałam, że wydał już ponad dwadzieścia książek! Jak widać nawet my, blogerzy, nie znamy wszystkich autorów i ich twórczości. Cieszę się jednak, że mogę patronować tej powieści, bo uważam, że jest na prawdę warta przeczytania, a ja sięgnę po kolejne i poprzednie powieści tego autora.


"Spadek Barbary Tryźnianki" to powieść, której główny prym wiedzie tajemnicza kobieta, której nazwisko widnieje w tytule. To właśnie jej przypadł cały majątek po zmarłym Antonim Michałek i to jej poszukują dzieci zmarłego. Dzieci, które odkąd stały się dorosłe i wyjechały do miasta, to w nosie miały swoich rodziców. Ważniejsze dla nich były pieniądze i prestiż społeczny. Nie chciałby wracać na gospodarstwo, gdzie zawsze było dużo roboty i może ktoś by ich do niej zagonił. Przecież ręce by sobie ubrudzili, a już nie daj Boże, ubranie. To ludzie bardzo zakochani w sobie, nie widzący więcej, niż czubek własnego nosa. I nawet wtedy, kiedy zjednoczą się razem, aby szukać tajemniczej kobiety, nie będą widzieć niczego więcej.

To, co również urzekło mnie w tej powieści, to stylizowany język. Nie jest on nasz, współczesny, ale bardziej wykwintny, bym powiedziała. Autor pisze tak, jak pisało i mówiło się kiedyś. Pięknie, bez żadnych skrótów i brzydkich słów. Kobiety nazywane są paniami, bądź panienkami (w zależności od statusu małżeńskiego), a mężczyźni to panowie. Nie każdy autor potrafi tak Wy stylizować język, aby wyglądało to naturalnie. Andrzej F. Paczkowski zrobił to bezbłędnie. Może książka jest przez to trudniejsza nieco w odbiorze i trzeba sie skupić przy jej czytaniu, ale dzięki temu jest bardziej wiarygodna, niż gdyby działa się w bardziej współczesnych latach. Cieszę się, iż autor wykorzystał tutaj ten zabieg i mam nadzieję, że napisze tym stylem więcej książek.

"Spadek Barbary Tryźnianki" to powieść - zagadka. Nieoczywista, skłaniająca do większych refleksji nad sobą i swoim zachowaniem. Świetnie napisana, językiem stylizowanym na dawne czasy. Czekam na kolejne książki tego autora.

Ocena: 9/10

Komentarze

  1. Choć nie słyszałam o tym autorze, to wygląda na to, że może się spodobać miłośnikom powieści obyczajowych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi zachęcająco, tytuł będę miała na uwadze, czasem takich klimatów potrzebuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawi mnie ten stylizowany język :) zazwyczaj przypada mi on do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chociaż nie jest to mój gatunek literacki, to brzmi bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kocham taki wykwintny język, nadaje powieści pewnego smaczku :) A fabuła jest bardzo ciekawa, widzę, że wiele gatunków autor zastosował w swojej historii. Jestem ciekawa, dlaczego spadek przypadł tytułowej bohaterce,

    OdpowiedzUsuń
  6. Cóż, to nic dziwnego, że nie wiedziałaś o istnieniu autora i o jego dorobku. Jakby nie patrzeć rynek książkowy jest wypełniony po brzegi, a i tak codziennie mamy jakąś premierę. Nikt nie zdoła odkryć każdego pisarza, bo nie ma na to czasu.
    Już sam opis sprawił, że poczułam zainteresowanie, a po Twojej recenzji jestem pewna, że na pewno kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem ciekawa tej książki, recenzja też jest zachęcająca, więc mam nadzieję, że niebawem uda mi się ją przeczytać.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

LUDKA SKRZYDLEWSKA - KRÓL KIER

Tytuł: Król Kier Autor: Ludka Skrzydlewska  Seria: Królowie Vegas Tom: 4 Tłumaczenie: --- Gatunek: Romans, erotyk  Wydawnictwo: Editio Red Premiera: 14.02.2023 r.  Persia to dwudziestotrzyletnia młoda kobieta, która pracuje jako krupierka w Kasynie Enigma. Pewnej nocy poznaje tajemniczego mężczyznę, który od razu zwrócił jej uwagę. Do tego czuć było pomiędzy nimi przyciąganie, którego nie mogli się wyprzec. Dlatego spokojna i poukładana Persia decyduje się na jednonocną przygodę. Nie wie tylko, że ta noc zmieni jej życie na zawsze. Król Kier to tajemniczy mężczyzna, który rozprawia się ze złoczyńcami miasta. Kiedy Persia przez przypadek odkrywa jego tożsamość podczas strzelaniny po kasynem, ten postanawia ją porwać. Nie przewidział tylko, że Persii mogą szukać pewni wpływowi ludzie, a ona sama może stać się dla niego kimś ważnym. Czy zemsta za krzywdy przeszłości wciąż będzie dla niego najważniejsza? A może to miejsce zajmie Persia? Uwielbiam książki Ludki Skrzydlewskiej, a już szczegó

Greek Gods Book TAG

Stworzyłam mój własny TAG. Jestem w blogosferze od niedawna, więc jeżeli ktoś stworzył taki tag, napiszcie mi kto. Edytuję wtedy post i napiszę czyim był pomysłem. 1. Afrodyta , czyli książka z najpiękniejszą okładką. Ostatnimi czasy zachwycam się nową okładka "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell. 2. Persefona , czyli książka, w której zakochałaś się od pierwszego wejrzenia. Zdecydowanie "Duma i uprzedzenie" Jane Austen.  Już od samego początku pokochałam tą książkę. 3. Hades , czyli książka, która przyprawia Cię o dreszcze. Właśnie czytam "Czarna Loteria" Tess Gerritsen, i muszę przyznać że w niektórych momentach mnie przeraża. 4. Zeus , czyli książka, którą każdy powinien znać. "Pan Tadeusz"Adama Mickiewicza. Każdy Polak powinien znać tą książkę. 5. Posejdon , czyli książka związana z morzem. Jedyna, która mi się teraz przypomina to "Historia prawdziwa kapitana Haka" Pierdomenico Baccalario. 6. Hestia , czyli ks

MAGDALENA KRAUZE - ZAUFAJ MI JESZCZE RAZ

Tytuł: Zaufaj mi jeszcze raz Autor: Magdalena Krauze Seria: Czekałam na ciebie Tom: 2 Tłumaczenie: - - - Wydawnictwo: Jaguar Premiera: 23.10.2019 r. Życie Pauliny zmienia się nieoczekiwanie o sto osiemdziesiąt stopni, kiedy na jaw wychodzi tajemnica skrywana przez Igora. Dziewczyna załamuje się i kompletnie nie wie co ma teraz zrobić. Dlatego decyduje się na wyjazd licząc na to, że w nowym otoczeniu dojdzie ze swoim życiem do ładu i składu. Potrzebuje dużo czasu, żeby móc przemyśleć pewne sprawy i spojrzeć Igorowi w oczy. Tak właśnie trafia do uroczego pensjonatu w Karpaczu. Dziewczyna poznaje tam Adama, który od początku wydaje się rozumieć ją bez słów. On również wiele przeszedł w swoim życiu i teraz bardzo przez to cierpi. Szybko więc się zaprzyjaźniają i rozmawiają o tym, co ich dręczy. Adam daje do zrozumienia Paulinie, że źle postąpiła wyjeżdżając i nie dając Igorowi szansy na wyjaśnienie sytuacji. Paulina w końcu rozumie, że jednym lekarstwem jest szczera